Follow Me

Friday, July 3, 2009

Pelik Tapi Benar

Ni memang cerita benar yang aku sendri alami... tapi kes ni memang berlaku di kawasan aku.. nampak macam suspen je kan..
Aku xtaulah kat tempat lain berlaku x macam ni..
Dalam 2bulan ni dah dekat 5 orang pekerja yang aku ambil tapi lari camtu je lepas 2 3 hari keje... aku xpahamlah budak2 sekarang... lainlah ko ada kelulusan yang tinggi2 ni setakat SPM jer.. nak keje cam kat opis.. keje kat kedai standardlah... takkan nak gaji sampai 1000++ .. lainlah ko expert aku xdelah ralat nak bayar mahal2... ntahlah.. sindrom malas keje ngan xdapat nak sesuaikan diri dengan tempat keje kot... tapi kalau keje takat 8jam sehari gaji RM500 korang rasa berbaloi ke x? dengan kawasan kampung / luar bandar.. makan mak bapak tanggung.. pegi balik mak bapak ambik.. ntahlah ek..
Aku cakap camni sebab ada sorang budak aku dulu, sanggup ulang alik dari bandar ke umah dia naik motor.. perjalanan ambik masa 1jam lebih.. keje 8pagi 7 mlm.. keje kedai fotostat.. (sah2 xdapat duduk), keje ngan cina.. tempat solatpun xde sediakan, rehat sekali.. gaji RM500.. Tapi dia still xmo keje ngan aku.. reasonnya sebab aku xcuti hari Ahad.. maklumlah budak2 muda remaja belia ni hari Ahad tu kan Hari Dating Sedunia.... ntahlahkan... bak kata Nabil "Lu Pikirlah Sendiri"
Hari ni sorang lagi benti tanpa call dan msg... ntah apalah masalahnya.. nak kata mulut aku ni lancang sangat.. xdelah.. tegur manja2 tu adalah... Sebab bagi aku teguran tu penting... sebab kalau xtegur sampai bila2 kita xtau cara yang betul... betul x?
Kalau xmo keje yang biasa2 belajar rajin2... barulah dapat jadi boss... :)

6 comments:

Umie said...

sabar ye dhan..budak zaman sekarang..diaorg fikir senang nak cari kerja kot..kira syukur la ada kerja kan..diaorg ni nak gaji lebih tp kerja kurang..mana boleh gitu..dari dok rumah sapa nak bagi duit..bagus g kerja...umie pulak nak emosi ni..hehehe

Marriatyi Morsin said...

rehan aku penah keje kat kedai cina jual henpon..dr pkl 10 pg (aku dh t'congok dpn kedai tu, tp tokei dtg dlm pkl 11...hangin gak bdn, tp sbb dh nama pon keje, tgu pon tgu la)...keje rehat xde (mkn la kat kedai tu pon tapau, solat pon tumpang kedai lain, tu pon kejap je, keje sampai pkl 10mlm..gaji aku rm450 je)....penat giler la...tp sbb aku nk duit, so aku keje la wlwpun dlm sebulan setgh je sbb lps tu aku dpt sambung blajar...sbnrnya bergantung pd diri memasing la...aku pon pernah kena tegur dgn bos aku tp normal la...

dhan said...

umie: tapi kalau pk2 memang budak2 skrg ni agak malas sket.. mungkin time skrg ni mak bapak dah senang.. lainlah zaman kita dulu.. mak bapak susah.. adik badik ramai.. keje apa2pun terima jer...

maity: memang betul maity.. tapi budak2 kita ni kalau keje ngan cina gaji sketpun setia.. ikut jer.. tapi ngan boss melayu ni diorang ni lemak sket.. manja...

mai said...

ko cerewet kot dhan...hehehe..(sajer nak bagi dhan panazz)

Qimy said...

aku nak keja, ko lak xmo..memilih tol boss3 zaman skrg..kui3..:p

dhan said...

mai: aku ngaku aku memang cerewet... tapi cerewet pada benda yang patutlah... ni kalau dok asik tekan2 msg je memanjang.. akupun hangin...

Qim: aku nak ambik ko bleh.. tapi nanti banyak sgt plak elaun nak kena sediakan.. hehehehee pengsannnn makcik....