Follow Me

Tuesday, March 31, 2009

DIE HARD FAN OF NB

antara novel-novel Norhayati Berahim yang masih di tangan saya........

Saya memang peminat novel2 tulisan NB.. rasa-rasa saya novel2nya banyak yang saya ada.. mungkin hampir lebih separuh.. tapi disebabkan kebanyakan kawan-kawan ada jugak yang kaki novel.. menyebabkan ada harta saya yang hilang.. sedih memang sedih sbb itu antara koleksi saya yang amat saya sayangi...moga-moga saya dapat membeli semula novel-novel itu walaupun nilai sentimentalnya dah kurang.... :(
Saya kalau pasal novel memang xkisah sangat untuk kuar duit.. minat ni saya kongsi dengan kakak saya... Seingat saya setiap buku tu ada tarikh beli dan dimana ia dibeli ... tapi skrg nih saya dah xtulis lagi... Saya mula membeli dan mengumpul novel ni seusia saya 16 tahun.. tapi mula2 biasalah budak2 lagi.. saya minat sangat ngan Ahadiat Akashah.. perghh memang gilelah.. Dari budak setan 1 hingga Lagenda Budak Setan yang setebal buku tuh saya beli.. itu adalah novel termahal yg saya ada RM55 lebih mahal dari novel Bukan Lindungan Bulan....
Saya rasa saya mula mengumpul novel NB ni sejak dari saya habis sekolah lagi... Terbitan CEB, Alaf 21, dan sekarang NB Kara.. pendek kata kalau jumpa buku ni kat kedai buku.. mesti sanggup miss soru lah.. hehehehe
Bagi saya NB ni memang lain sedikit.. novel2nya banyak menjurus kepada kehidupan wanita.. tetapi diolah dengan teliti dan tidak stereotaip.. setiap novelnya mesti ada pengajaran yang kita dapat.. bukan itu sahaja tetapi kita mendapat ilmu lain seolah-olah penulis memang melakukan pekerjaan watak utama...
Bagi saya.. bukan semua novel melayu ini melebih2kan kisah cinta.. tetapi NB memang menyelitkan cerita cinta tetapi garapannya kemas dan juga tidak
meleweh-leweh...
Kalaulah ada orang bertanya kepada saya.. apakah novel NB yang saya paling minat? mesti saya xdapat menjawabnya.. setiap novel itu ada kekuatannya tersendiri...

Xsabar nak dapatkan setiap Jumaat..tgk tajuk je dah unik tp saya tetap nak tunggu Pesta Buku..baru saya nak beli.. bukan apa nanti macam xda alasan plak nak bertentangan mata ngan NB.. ..:)

Saya mendoakan NB terus sukses dan maju serta menghasilkan buah tangan yang lebih besh...


12 comments:

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Salam dhan
Alamak! seram akak baca tajuk entry dhan. Apa2 pun setinggi2 terima kasih untuk dhan..muah2..(peluk dhan kuat2).kita berjumpa di pesta buku nanti ya...

Qimy said...

waa..sorang ngan faisal tehrani..sorang ngan norhayati ibrahim...;)

selamat membaca rehan!

Teja said...

Entry buku pulak ye.... emmmmmm...part buku aku memang kalah le.....

Han : Aku bukan salah sorang yg pinjam tp x pulang balik kan? he he he...w/pun lambat aku tetap pulang..:)

Dulu2 waktu sekolah aku suka pinjam novel2 ko. Tp pas abis SPM aku beli sendiri. Teringat novel2 remaja dulu...he he he time Ahadiat, Zuraidah Othman...pastu musim novel alaf pulak...tp yg x bestnya novel alaf byk yg cerita lebih kurang sama jek....

Tapi sekarang aku pun peminat NB...cuma beli novel NB aje....

psssttt: pegi pesta buku jgn lupa novel aku ha....mintak otograf sekali, ambik gambo tuk aku sekali...pastu peluk cium aku tuk NB...:)

Nota utk Awa : bile la nk pekenalkan aku ngan buku abg Faisal..:p

dhan said...

salam k.yati..
dhan mmg teruja dengan buku2 k.yati.. hope dptlah kita jumpa kat pesta buku nanti. InsyaAllah..

Qim: cptlah buat entry harry porter ko tuh

Teja: InsyaAllah aku belikan siap autograf lagi.. hikhikhik...

sitinurulhawa said...

jelessssss NB komen kat blog han.. ahakss..

aku pon pernah baca novel NB. aku rasa ramai wanita suka novel NB sebab ceritanya begitu dekat dengan wanita. tentang dugaan2 dan kekuatan wanita. watak2 HERO dlm novel NB ialah wanita yg kuat, bukan meleleh sebab hal2 remeh. Watak2 mcm ni dekat dengan wanita2 mcm Han (ada keserupaannya). dan menjadi idaman ramai wanita lain (untuk punya keteguhan semangat seperti watak dalam novel NB)

cumanya, secara peribadi, tanpa prejudis pada sesiapa. aku lebih suka bacaan yang mencabar fikiran. novel2 sastera biasanya ada isu disebalik cerita. lepas membaca akan buat kau termenung panjang.

pasal FT tu, aku mmg suka kecoh2 lagi2 kat budak2 hingusan. bkn apa, aku nak sampaikan mesej fav celebrity dan idola tak mestinya artis. malah, kebanyakan artis tak layak pon untuk jadi role model

p/s
han.. gambor novel2 FT kat blog aku tu cuma sebahagian jek :P tak nak kalah hahaha

utk NB kalau singgah lagi ke sini:
semoga terus gagah menulis. saya paling suka novel NB dengan cover muka Michael Scofield ;)

sherin said...

dhan punye buku cam ade siri no..cam pnjm kat library..ade 2 kot aku xsmpt pulg ms skul...sory han..ade kat kg..kang aku carik...;p

dhan said...

ha taupun ko ek sherin... saje jer mention kat sini hehehe.. rupenye ko yg termkn cili api..;p

Marriatyi Morsin said...

heheheh rupanya tertangkap dah salah sorng yg pinjam buku ko tu...

Aku tak pernah buat koleksi buku..cuma pernah sekali kumpul komik lukisan org jepun, tp skrg dah pass batton kat adik aku..biar la dia kumpul.

p/s: Rehan aku cuba berpuluh3 kali untuk masuk ke blog ko...sedihnya aku sbb aku mesti jd org terakhir utk komen ko

dhan said...

maity: alah sedihnya... xkesahlah last ke first ker.. aku tetap baca komen ko... :p
ntah2 blog aku ni 'sesuatu' kot.. atau pc ko yg 'sesuatu'
hehehehehe

dhan said...

awa: yg serupa tang mana tuh.. hehehhehe..
aku setuju sgt ngan ko.. ntah apalah sangat nk menjadikan artis role model.. xsesuai betullah..

Qimy said...

rehan, aku mmg x suka membaca. baca buku harry potter ni pon sbb nak tau ending cita dia..:p

watpe lak aku nak wat entry pasal harry potter kui3..

Teja said...

Sherin : kwang3....dah kantoi!!!!

Aku pun pernah pinjam buku Han, bertahun2 tapi aku pulang tau.....:)

Betul tu Lin, buku2 Han memang ada no siri cam kat library...he he he...