Follow Me

Sunday, March 15, 2009

Tahniah kepada yang cemerlang dlm SPM

salam...

keputusan SPM baru jer kuar.. bahangnya masih terasa... tahniah kepada yang berjaya dengan cemerlang.. dan jangan bersedih sekiranya keputusan tidak cemerlang... SPM hanyalah satu langkah untuk menuju kejayaan tetapi ia bukan jaminan untuk berjaya.. Anda setuju atau tidak?

sekadar renungan bersama....

berapa ramai graduan yang cemerlang dengan CGPA yang membanggakan tetapi masih tercari-cari kerjaya setelah habis belajar... akhirnya memilih bidang perguruan walaupun itu bukan cita2 asal....? Bukan saya memandang rendah bidang perguruan tetapi saya khuatir jika keadaan ini tidak dibendung.. yang menjadi mangsa adalah anak2 kita... Sejak saya mula berniaga.. saya jumpa ramai cikgu2 yang menjadikan bidang perguruan ini sebagai alternatif bukan disebabkan minat.. so yang jadi mangsa adalah anak2 kita... kebanyakan mereka bekerja sambil lewa.. tugas mendidik ini nampak mudah.. habis sekolah.. habislah tanggungjawab.. tapi sebenarnya tidak... kata2 seorang guru itu lebih 'laku' dr kata2 mak bapak... xcaya tanyalah anak2.. Mereka takut sekiranya kerja2 sekolah mereka xsiap.. tp dorang xtakutpun kalo kita marah2 kalo diorg buat salah...

Walau bukannya semua berperangai begitu.. tetapi hal ini tetap membimbangkan...

Untuk ibu bapa...

Janganlah kecewa sekiranya anak2 anda tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA kerana masih banyak lagi IPTS yang berkualiti... yang penting kita pandai memilih..

Janganlah kita memaksa anak2 mengikut acuan kita.. biarlah mereka memilih acuan mereka sendri...asalkan ia tidak menyimpang dr landasan Islam...

Saya bercakap berdasarkan pengalaman...

Saya sejak dr kecil tidak pernah merasa untuk membuat keputusan sendri.. semuanya ditentukan.. tetapi saya seorang yang berdikari... sejak dr Tingkatan 1 saya dah biasa uruskan pembayaran bil.. bayar duit kereta.. g bank sorang2.. mungkin sbb saya suka.. Keputusan saya untuk tidak melanjutkan pelajaran ke SMKA menyebabkan ayah saya kecewa walaupun dia seolah2 merestuinya...

Akhirnya saya turutkan kata ayah walaupun separuh hati saya tidak ikhlas menerimanya... saya tahu tahap saya.. saya dah set minda saya.. apa yang saya mahukan...tetapi demi ayah.. saya sanggup berkorban.. sbb saya tahu mesti ade ganjaran untuk saya kerana menggembirakan ayah...

Walaupun saya tidak berminat subjek elektif yang ditawarkan saya cuba sehabis baik.. akhirnya saya lulus semua walaupun subjek elektif saya hancur... :( memang saya kecewa... tp tidak terlalu kecewa.. sbb saya mengaku saya tidak belajar... kira keputusan itu adalah yang terbaik sepanjang saya belajar di situ.. huhuhuhu

Habis belajar saya sambung kat kolej swasta.. tapi saya ambik program franchise Uitm meneruskan cita2 asal saya... dengan tiada basic akaun saya cuba jugak yang terbaik... Alhamdulilah saya berjaya grad on time. Walaupun result saya xsehebat mana tp saya bangga sbb cabaran budak2 franchise ni berbeza dgn budak U. Kertas jawapan exam bukan ditanda oleh lecturer kita sendiri.. so xde bias..

Habis exam.. sume member2 pakat further study.. tp saya nk relax jap.. dok umah.. jaga kedai mak.. kebetulan mak g haji akak saya baru habis practical.. adik saya baru habis SPM, so kami adik beradik duk rumah.. jaga harta mak ayah.. :p

Mak n ayah balik 2hr lps SPM kuar.. adik saya dpt result yang membanggakan straight A. Da memang membanggakan.. Further study kat Jepun.. amik engineering course walaupun dia pompuan. sy xheran sgtlah sbb ramai pompuan yg mbik engineering course.. tp sy xpasti sama ada dia mbik sbb dia minat atau itu course yg ditawarkan...waktu saya hulur kat ayah borang permohonan nk masuk uitm mbik course yg xglamer.. retail management atau dlm bhsa melayunye pengurusan peruncitan.. ayah saya mempertikaikan... "xde course lain ker? dah kaji ker prospek kerja? nanti habis blajar susah dpt keje? better mbik mktg..." sedihnya saya masa tuh.. huhuhuhu... susahnya saya nk buat keputusan sendri.. waktu tu sy mmg marah .. sy jawab" kalau nk tgk prospek better mbik engineering.. mmg prospek cerah.." kurang ajarkan saya... sy ckp ngan ayah... buat ape kita cr market... tp biar kita yg create market...ayah diam jer.. saya truskan cite2 saya.. Nah sekarang inilah hasilnya.. walaupun saya bermula agak lambat tp saya boleh juga meniti ke arah kejayaan.. Ini semua berkat kerja keras dan keyakinan dlm diri saya.. Jika kita bersungguh2 InsyaAllah Allah akan bantu kita..

Sekiranya saya renung kembali.. sebenarnya ayah saya tidak mahu sya tercicir... dia masih menanggap anak2nya masih kecil sehingga terlupa bahawa anaknya sudah menginjak dewasa...Dialah sumber inspirasi saya.. setiap masalah dan idea pasti saya kongsi bersama kerana pengetahuannya amat luas walaupun dia hanya peneroka felda dan bekas peraih ikan.. tp saya bangga dengan dia... Thanks Ayah... Luv u so much... Muahhs

saya dan ayah di hari perkahwinan...

8 comments:

Qimy said...

rehan,

aku nak tumpang bangga leh tak? hehehe..

mmg tabik spring pd anak melayu sorang ni yg berani sahut cabaran berniaga yg slama ni dipelopori oleh bangsa asing..cayalah beb! ;)

semoga sukses, dah kaya jgn lupa aku! :p

dhan said...

Qim: ko ni jgnlah camtuh.. sume ni ngan izin Allah..
perjalanan aku masih jauh.. byk lagi impian yg lom tercapai...
kaya tuh sbnarnya amanah Allah.. dan juga dugaan... so yg penting kita tau camne nak handle..
moga kita semua sentiasa di dlm keredhaan-Nya.. Amin

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

dhan..
salam, sebenarnya perjalanan hidup ini atas usaha kita dan tak boleh disangkal semuanya ketentuaan ALLAH. dapat result baik pun belum tentu akan berjaya, akak dulu macam2 akak ambil, accounting, computer engineering, penulisan script, human development dan akhirnya tercampak..jadi penulis..tapi ilmu yang kita dapat, kita pergunakan sebaiknya..itu yang sebenar2nya..

dhan said...

betul tu kak yati...
tp yg penting kita perlu tahu potensi diri kita kat mane... tp apa yg kita pelajari tuh sebenarnya bermanfaat pada masa akan dtg... :)

sitinurulhawa said...

tahiah dhan, ko dah berjaya capai 1 tahap yg membanggakan dlm hidup :)

bila diingat2, masa nak decide sama ada nak pegi SMKA ke tak memangla dilemma jugak bagi aku. Mulanya aku tak nak pegi (aku rasa 90% org mcm tu kan?).

Masa tulah abang aku ajar aku satu perkara penting. aku rasa itulah titik tolaknya aku belajar jadi dewasa.

Abang aku kata, mulai haritu, aku mesti belajar fikir dan tentukan sendiri masa depan. aku mesti berani buat keputusan dan bertanggungjawab atas apa yang aku putuskan. Keluarga akan tetap sokong apa juga yang aku nak buat. Diaorg tak mau, aku salahkan keluarga bila masa depan aku tak jadi seperti yang aku nak. Aku rasa tak patut pulak, aku baru 15 tahun, ade ke disuruh bertanggungjawab atas diri sendiri? Tapi bila di ingat2 aku terima kasih sangat pada keluarga.

Mak aku tak cakap apa2, tp tengok je muka dia aku dah tau dia nak sgt aku sek kat sana. Lepas doa dan istikharah bagai, hati aku boleh plak jadi terbalik. Aku nekad pulak nak pegi SMKA. Dah buat keputusan tak boleh la pusing balik, dah janji kena tanggungjawab. Alhamdulillah, aku tak pernah menyesal pon. Aku hargai keberadaan aku kat sana :)

dhan, hidup ni bukala setakat pencapaian akademik je, pandai sekolah tak mesti pandai hidup. pelajaran hidup pulak tak mesti ada kat sekolah. belajar untuk hidup, tak kan habis sampaila kita mati :)

sitinurulhawa said...

sebenarnya kan, mak ayah kita layan kita tak sama di antara adik beradik. ikut karektor kite lah. lembut ke, garang ke.

mak aku lebih protective skit dgn kakak aku. dulu2 macam jeles la jugak. tp mak aku kata, aku ni kalau dicampak pi mana pon bleh idup, tp kalau kakak aku mak aku risau lebih skit. so, aku anggap je la tu kepercayaan mak aku pada aku :)

Marriatyi Morsin said...

rehan...tahniah. aku pon sama mcm ko, semua yg aku lakukan atas dasar "paksaan" ayah aku. Pernah satu kali ayah aku cakap, "jangan sebab ayah paksa awak belajar di sini, awak tak nak belajar betul3" menangis aku masa tu. tuhan saja yang tahu isi hati. tp alhamdulillah kerana "paksaan" ayah aku tu la aku ade kat cni sekarang.

dhan said...

awa: betul.. tu beza bdk dulu ngan budak skrg.. cara didikan beza sgt... sbb tuh disiplin tinggi sket.. budak skrg.. byk lemak sket...

maity: skrg baru aku betul2 faham.. sbnarnye mk bapak mane nk tgk anak2 dia collapse.. sbb tuh slalu dia paksa jer.. sbb ank2 degil.. xleh berlembut..