Follow Me

Tuesday, June 30, 2009

Alahai Emak....

Lama rasanya xupdet blog.. bukannya bz sangat tapi seminggu dua ni aku rasa cam banyak sangat benda nak buat... selain daripada jalan2 cari pasal.. hehehhee.. saje menggembirakan hati mak aku.. sian kat dia.. dah lama aku xbawak jalan2.. bukan pergi manapun... saje pusing2...
Kengkadang aku rasa cam bersalah sangat kat mak.. sbb aku jarang ada masa yang banyak tuk dengar keluh kesah hatinya.. walaupun kitorang serumah.. pagi2 aku dah kuar.. kalau ada masa aku baliklah petang.. mengenangkan mak ngan ayah selalu nak main ngan Tia.. pastu malam aku gi kedai balik, kengkadang 1, 2 pagi baru balik...
Aku sedar pengorbanan mak pada kami adik beradik memang aku xmampu balas.. bayangkanlah mak sanggup mlm2 dok uli roti canai bila semua anak2 dia balik sbb dia tau anak2nya suka makan.. esok pagi2.. lepas subuh terus je mencanai.. tapi mane anak2 dia.. lepas subuh dok masuk lagi dalam selimut.. nanti kul 8 kul 9 baru bangun..
Aku kengkadang selalu terpikir.. mak selalu cakap xde sorangpun anak2 dia yang mewarisi ilmu buat roti canai.. manalah tau waktu dia dah xkuat teringin makan roti canai.. anak2 dia belikan je kat kedai mamak sebab xpandai buat.. Betul jugak orang kata.. Seorang Ibu mampu menjaga hati anak-anak.. tapi seorang anak belum tentu mampu nak jaga mak sorang...
Aku memang xterbalas segala jasa mak.. tapi apa yang aku mampu buat.. aku berharap dapat menggembirakan hati mak walaupun sebesar kuman atau sebesar gajah permintaannya akan aku cuba tunaikan sekiranya mampu... Semoga Allah mempermudahkan segala usaha aku untuk membahagiakan mak... Amin....

3 comments:

Marriatyi Morsin said...

rehan betul la... mak kita dpt didik asuh anak3 dia yg ramai ni...aku ni hr tu mak aku pi kl 3 hari aku dh rasa nk pengsan urus rmh tu..mmg x terbalas pengorbanan mak ayah kita ni

Sam Adam said...

Aku setuju sgt2. Aak aku sampai skang masih bangun pagi buat breakfast utk anak2 dia yg masih tetonggeng tido tak reti2 nak bangun.
Aku ngan husband selalu fikir, boleh ke besok dah tua aku jd mcm mak aku tu?
Waaa....mak sam sayang mak. Teringat plak mak yg ada jauh di mata tu, dekat dihati, mesti tgh masak gaknya...

Haikaliium said...

mmg x terbalas apa yg mak & ayah kita dah beri pd kita, skrg turn kita pulak beri yg terbaik utk anak2, klu boleh lebih dari apa yg dah kita dpt...
mak aku pn ada jer projek masak dia bila kitorg balik, dok kt dapur je...kengkadang aku yg risau takut dia penat...klu nk borak dgn dia pn kena kt dapur. klu balik kg mmg abis la diet aku...