Follow Me

Monday, September 7, 2009

Email Penting

Pagi2 aku dah check inbox.. ada mail dari my fren zura.. dia memang sangat rajin email n forward email kat aku...
Tetiba aku berasa sangat loya dan geram... korang baca dulu.....


Kepada peminat spegehetti..kena bace ingredients dulu b4 beli….

KHAS BUAT G.B.S.....INGATKAN BARU LA I NAK MASAK MGGU NIE SPEGEHETTI..
TAPI DAH ADA KES MACAM NIE TERBANTUT LA PLAK.......


Saya ingin memesan kepada anda andainya anda membeli sauce tomato yangdigunakan untuk memasak speghetti mestilah hati-hati.Semalam,setelah memasak nasi, udang goreng dan etc. Anak saya nak makan
mee speghetti. Memandangkan bahan-bahannya semua cukup, saya pun masakkanlah.

Bila speghetti dah selesai dimasak, anak saya Kamal pun bertanya, umi daging kecil yang masin sedikit itu daging apa? Si abang Salim pun jawab rasanya macam keju balls......dikunyah rasa asin-asin.Anak saya Kamal makan sampai dua pinggan, sedap sangat spegetti Ummi masak dan kebetulan pula memang favouritenya, saya cuma sepinggan kecil sekadar nak rasa. Setahu saya sauce speghetti biasanya tomato dan kadang-kala ada mushrooms tetapi yang ini lain sedikit......saya pun bergegas ke dapur, pergi lihat botol sauce yang diberi nama Italian Sausage for Speghetti keluaran PREGGO made in USA ..

Ligat mata baca label pada botol, hati dah tak sedap, tekak rasa mual macam orang hamil.Tiba-tiba terlihat INGREDIENTS: tomato,bla-bla,bla-bla..... ... porkminced meat!

Astaghfirullaahalaziim........ ........ saya masak speghetti dan saucenya mengandungi babi. Yang dah termakan babi semuanya terperanjat!Yang nak diet anak perempuan Maryam dan adik lelaki Muhammad terselamat kerana mereka makan nasi. Kuah sauce spegetti dengan kualinya sekali saya buang..Yang tertelan spegetti babi terludah-ludah kesal tak sudah.
SemogaAllah ampun dosa kerana alpa untuk membaca ingredients sebelum membeli.Saya kira sauce tomato manalah ada taruh daging babi........ .........kata orang tua-tua mimpi makan daging babi nak dapat REZEKI tapi kalaumakan bukan dalam mimpi apa nak jadi? 40 hari doa tidak dikabulkan Allahandainya makan benda-benda haram.
ASTAGHFIRULLAAHALAZIIM. Siapa-siapa ada air zam zam mintalah sedikit,saya nak bersihkan perut yang termakan babi...... tolonglah sampai sekarang rasa jijik dan mual. Taubat tak nak masak spegetti lagi.

Aku ni dahlah peminat spegetti.. cuma dua tiga tahun kebelakangan ni aku dah xguna PREGO tapi shift to Kimball... tapi adakah aku pernah makan daging b**i itu? Ya Allah ampunkanlah sekiranya aku ada termkn tanpa disedari.... :~

Yang membuat aku geram dan sakit hati.. pihak yg bertanggungjawab mengimport produk ni... nape xdiklasifikasikan sbgai non-halal dan display kat tempat non-halal... tapi biasalah yahudi ni memang nak menyesatkan orang Islam... so, mereka akan cuba buat sehalus-halusnya...Apa yang penting sikap kita... sbb skrg ni.. macam2 produk di pasaran... nak selamat beli yg ada tanda halal or buat original home made resepi... waduhhh.... payahnya... hehehehehehe... so hati2 kengkawan....

9 comments:

Haikaliium said...

huhuhu...nasib baik aku bukan penggemar spaghetti. adik aku pn suka buat spaghetti, dia buat sendiri sos tu guna tomato puree...

dhan said...

aku ni memang peminat spagetti tapi nak buat sos sendiri tu... adoiiii malasnya... bukannya xreti tapi rasa sgt malas... hahaha

Marriatyi Morsin said...

kembang tekak aku bc post ko kali ni rehan...aku pon peminat spageti...alhamdulillah aku pon bolehlah ckit3 masak guna tomato puree....

sayang said...

salam kak...
ngeri betul sy baca tentang ni.yelah, makanan yg kita mkn tu akan jd darah daging kita. kalo salah mkn..boleh gelap hati. secara jujurnya saya selalu jg baca ape2 ingredient mknan yg saya beli. saya akan pastikan ade tanda halal yg dikeluarkn oleh JAKIM.

dhan said...

maity...
akupun kembang terbayang2... penah tak aku mkn daging2 kecil yg rasa masin2... yark...

adik: dulu akak memang jenis main beli jer.. tapi sejak adik akak study kat jepun dan slalu baca ingredientnya tuk tau halal haram akakpun dah terikut2

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

dhan kes ini memang dah lama dah, dari dulu lagi, apa2 sos spaghetti yang tidak ada tanda halal, jangan sesekali beli, seperti sausagela, beef atau chicken..
beli yang vegiterian, seperti cendawan atau tomato sahaja..
kalau nak spaghetti daging, pakai sos sayuran ini tapi isikan dengan kita beli dipasar..

dhan said...

akak sebenarnya bukan tu je yg saya risaukan.. tapi macammana dengan yg kita mkn kat kedai bukannya kita tau dia guna sos ape? risaunya saya dengan keadaan mcm ni...

idasm said...

betul kata dhan tu, yg kat kedai makan kita x tau diorang guna sos apa kan.. so the best thing buat sendiri kat umah ajelah.. mcm kak yati cakap tu.. pakai sos vege tp isinya kita masukkan sendiri daging atau ayam.

dhan said...

k.ida: sejak ada anak ni, dhan concern sket bab2 makan.. ialah.. kita mestilah nak yg terbaik utk anak2 kita... sbb tu risau kengkadang nak mkn kat luar ni...